John Chu egy online szerepjátékos-segéd, akinek az a munkája, hogy ügyfeleit
különféle kalandokba kíséri. De mi történik, ha a legújabb gazdag ügyfele nem
csupán nagy kalandokra vágyik? Mi történik, ha virtuális munka a valóságba is
kiszivárog?
Tartsatok bloggereinkkel legújabb blogturnénkon, és ne felejtsetek el játszani
se. A turné végén megnyerhetitek az Agave Könyvek kiadó által felajánlott 88
név című regényt.
Agave Könyvek, 2022
266 oldal
Fordította: Horváth Norbert
Goodreads: 3,41
Besorolás: disztópia, sci-fi
John Chu egy „serpa”, aki társaival együtt jó pénzért virtuális kalandokra
kíséri ügyfeleit online szerepjátékokba, ahol jól felszerelt karakterekkel
élhetnek át felejthetetlen izgalmakat: sárkányokat ölhetnek, űrcsatákban
vehetnek részt, bankot rabolhatnak vagy zombihordákkal küzdhetnek.
Az új ügyfelük a titokzatos, magát gazdag és ismert személynek mondó Mr.
Jones rengeteg pénzt kínál azért, hogy átfogó idegenvezetést kapjon a
virtuális valóság játékvilágáról. Chu számára ez az álommunka, de ahogy
belevágnak a kalandozásba, gyanítani kezdi, hogy Mr. Jonest inkább az
emberek felett gyakorolt hatalmi potenciál, semmint a szórakozási
lehetőségek megismerése vezérli. A fergeteges online kalandnak induló
megbízás aztán hamarosan átszivárog a való világba, ahol Chunak minden
leleményességére szüksége van, hogy egy lépéssel előrébb járjon mindenkinél
– mert a valóságban nincs újraindító gomb.
Matt Ruff legújabb regénye egyrészt tisztelgés a videojátékok világa és a
videojátékos közösségek előtt, másrészt izgalmas jelenetekbe ágyazott
észrevételek sora arról, hogy mi rejlik a virtuális valóságban, és egyben
milyen veszélyekre kell felkészülnie az embereknek a jövőben.
Ennél a könyvnél már a borító elvarázsolt, a fülszöveg pedig csak rátett egy lapáttal. A Ready Player One óriási szerelem a számomra és ez pedig nagyon hasonló történetnek tűnt. Magam is játszottam MMORPG (többszemélyes online szerepjáték) játékkal és ami biztos, hogy rettentően be tud szippantani. Úgy elüldögélsz a gép mellett akár egy teljes napot (vagy éjszakát), hogy észre sem veszed. Főleg, ha jó társaságod is van hozzá:).
A történet szerint Chu serpaként segíti azokat a játékosokat, akiknek pénzük van, de tudásuk, idejük nincs ahhoz, hogy olyan helyeken, pályákon is helyt álljanak, amihez már tudás / tapasztalat szükséges. A serpa szó itt nem a hegymászók segítőit jelenti, hanem azt az embert, aki szintén segít valakinek, hogy eljusson a vágyott célhoz, mindezt a játékbeli tudásával, tapasztalatával teszi. Persze mindezt nem a két szép szemükért csinálja, hanem keményen kell ezért fizetni. Chu-nak van egy kis csapata, akikkel mindezt véghez tudja vinni.
Egy nap egy rejtélyes idegen keresi fel a fiút, hogy szeretné behatóan megismerni az MMORPG-k világát, úgyhogy elég tekintélyes összeget ajánl fel azért, ha végigkíséri a létező legtöbb játékvilágban.
Chu és a kis csapata természetesen elfogadja a felkérést és elindul a kaland. Ami persze nemcsak a virtuális világban marad, hanem kiderül, hogy a való életben is kémkedik valaki utánuk és az életük veszélybe kerül...
Mindenekelőtt megjegyezném, hogy ez a történet elsősorban gamereknek szól. A történet nagy részét ők értik, ők élvezik, ez az egész világ az ő számukra ismerős. Még úgy is, hogy a mai VR játékok nagy része még elég messze van attól, amit a főhőseink átélhetnek. De ez lehet egy valós jövő, szívesen kipróbálnám egyszer, ha már itt fog tartani a VR is.
De ettől függetlenül is imádtam ezeket a játékos részeket. A páromnak is felolvastam belőle (ő ezerszer nagyobb kocka, mint én :) és végigbólogatta az egészet, hogy igen, aki ezt írta, az tényleg ismeri a játékosok világát. Egyetlen egy dolgot éreztem hibásnak, ezen nem tudtam átlépni. Pár dolgot, ami itthon is angol néven fut, kár volt "magyarítani" - például az NJK (Nem Játékos Karakter) itthon is simán NPC-ként működik, vagy a "loot"-ból kár volt zsákmányt csinálni, vagy az "achievement"-ből se kellett volna eredményt kreálni. Aki játszik, azok ismerik ezeket a kifejezéseket, nekik zavaró lehet, a többieknek pedig szerintem édesmindegy.
De persze ez a könyv azért természetesen nemcsak a gamereknek szól, ez látszik abból, hogy nagyon sok mindent megmagyaráz a szerző, a kötet végén például külön szószedetet olvashatunk, amiben a különböző "szakkifejezésekre" kapunk magyarázatot. És azért a játékokon kívül is van élet, hiszen a történet a virtuális világból nagyon gyorsan átkerül a valódi világba, valódi ellenségekkel és fenyegetésekkel. És ez a része már azoknak is teljesen érthető és izgalmas lesz, akik nincsenek otthon az online játékok világában.
A regény központi témája persze az anonimitás, a névtelenség. A játékokban is sokat szenvedünk /szenvednek a különféle álnevek mögé bújt trolloktól, akik szinte versenyet űznek abból, hogy tehetik tönkre mások szórakozását. De nem is kell elmennünk a gamerek világába, hiszen a való életben is tele vagyunk "kanapéharcosokkal", akik álnevek mögé bújva bármikor képesek tönkretenni mások életét, befolyásolni döntéseket, és akkor még csak a felszínt kapargattam. Ennek a regénynek is ez a lényege, hogy ki mit tehet meg álnév mögé bújva és annak milyen következményei lesznek.
Főhősünk sokat nyomoz, nála sokkal profibbak segítségét is igénybe véve, a szálak pedig egyre furább helyekre vezetnek. Na innen lesz szép nyerni! (illetve életben maradni:).
Úgy látszik, hogy én már vén iszapszemű rája vagyok az ilyen történetekhez, mert körülbelül a regény 60%-tól kezdve sejtettem, hogy ki lesz a névtelen megbízó és maradjunk annyiban, hogy be is jött a megérzésem. Ezzel együtt szívesebben vettem volna, ha valami "izgalmasabb" végkifejletet kapunk, nekem picit kusza lett a történet vége.
Összességében azonban úgy érzem hogy nagyon jó kis regényt olvashattam, nekem nagy szükségem volt most erre, nagyon jókor talált meg. Izgalmas volt, szinte letehetetlen, amit a gamereknek mindenképpen ajánlok, a többieknek pedig akkor, ha nyitottak arra, hogy megismerjék a játékosok világát.
Borító: Látványos, figyelemfelkeltő és magasan a legjobb a külföldi kiadások borítói közül
Kedvenc karakter: Chu, Ray, Anja, Jolene
Szárnyalás: a nosztalgia felkeltése a régebben játszott MMORPG iránt
Mélyrepülés: a szószedetben az online játékok világában használt kifejezések "magyarítása"
Érzelmi mérce: - nem igazán voltak benne nagy érzelmek
Ha megtetszett, ITT megrendelheted!
Nyereményjáték:
Bloggereink nagyon szereti a virtuális valósággal kapcsolatos olvasmányokat,
szóval a mostani játékunkban ki kell találnotok az egyes blogokon elhelyezett
idézetekből, hogy mely könyvre gondoltunk! Kivételesen lesz egy extra
lehetőségetek is nyerni, ha kitöltöttétek a rafflecoptert.(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő emailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. Csak magyarországi címre postázunk.)
“Mi voltunk az egyedüli lenyűgöző teremtmények, az őrültek – magányos
beteg lelkek egy egészséges világban.”
A blogturné további állomásai:
[Blogturné Klub]Május 4 - Nem félünk a könyvektől
Május 7 - Hagyjatok! Olvasok! ~ kedvcsináló idézetek
Május 10 - Kelly és Lupi olvas
Május 12 - Könyv és más
Május 15 - Hagyjatok! Olvasok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése